Intervju med Bangs gästande bildredaktör Theresa Traore Dahlberg

Text av Eleni Terzitane | Bang 4/2017

Theresa Traore Dahlberg är gästande bildredaktör för Bang 4/2017. För att passa med numrets tema ”Döden” har Theresa valt verk som har en drömsk mystik och lämnar utrymme för fantasin. Hon har även tagit inspiration av ett performance av konstnären Valeria Montti Colque och arbetat med flera av Valerias konstverk i det här numret. Till vardags arbetar Theresa som bland annat filmare och konstnär.

 Hej Theresa! Vad jobbar du med?

– Jag är filmare och konstnär. Jag jobbar skulpturellt med olika material, som bomull, koppar och nu även glas. Filmmässigt har jag bland annat gjort Taxi Sister, Ouaga Girls och The Ambassador’s Wife som visats på festivaler och biografer i Sverige, men även internationellt. Sedan är jag deltidslärare på Gerlesborgsskolan och är delaktig i olika samarbetsprojekt och kommande utställningar.

Hur tänkte du när du skulle välja ut verk till det här numret i förhållande till numrets tema?

– Jag hade många splittrade tankar när jag hörde att temat var döden. Hur skildrar en något som alla har erfarenheter av, men ändå extremt olika förhållningssätt till? Alla de verk som jag använt till det här numret är skapade av konstnärer som jobbar med olika material, som foto, skulptur, performance film, måleri och illustration. Verken har någon form av drömsk mystik i dem, dramatisk men ändå enkel, med utrymme för fantasin. Drömska och konkreta på samma gång.

– Döden fick mig också att tänka på en performance som jag sett för flera år sedan, av konstnären Valeria Montti Colque. Hon hade gjort egna masker och dräkter till sig och sina vänner. De marscherade med en vagn med objekt och brickor som representerade sorg och emotionella blockeringar som skulle begravas. Jag minns att jag blev så inspirerad av att hon gjorde sin grej, trots att det stack ut i den svenska konstscenen. Hon hade hittat folk som hon fritt kunde skapa en maxad värld med, oavsett folks åsikter om god konst. Det har hon fortsatt med. Jag valde därför att arbeta väldigt mycket med Valerias material, och det ledde till att många av hennes verk är återkommande i flera av numrets texter. Texten ”Halabjas gröna äpplen” av Rojin Pertow och Valerias illustration Bergfärd blev en perfekt matchning, verken blev så starka i samspel med varandra. Valerias verk kändes väldigt passande för den skildrar bland annat berg, krigare och ett blomträd som kan förknippas med ett äppelträd i förhållande till texten. Det fanns alltså många liknelser i text och bild.

Vad har varit den största utmaningen med att vara bildredaktör?

– När jag gjorde research bad jag om tips på illustratörer, konstnärer och fotografer i olika rum. Jag fick upp ögonen för så sjukt många grymma, men med begränsade sidor och budget var jag tvungen att göra ett urval vilket var en utmaning. För mig var det ett nytt sätt att tänka. Jag har inte tidigare behövt förhålla mig till sidutrymme och text. Men här ville jag att bild och text stärker varandra.

Berätta lite om omslaget!

– Omslagsbilden är ett verk av Valeria och heter Corazon de Oro Alma de Cristal. Där använder hon sig av olika drömmar, minnen, längtan, erfarenheter. Hon använder sig också av en karaktär som kallas Jokerita, någon som gör allt baklänges, anses farlig och ofta blir missförstådd. Målningen är rätt ljus och en upptäcker något nytt varje gång en tittar på den. Den är både lätt att ta till sig och samtidigt utmanande. Hon väcker frågor om kön, etnicitet, gränser, nationer, arv och traditioner. Hon behandlar ämnen som döden, transkultur, mellanförskap och den eviga kampen om att få vara människa utan att bli marginaliserad.

Hur tycker du att det blev nu när numret är klart?

– Det här numret skulle jag säga är väldigt spännande. Vi har låtit bilderna ta mycket plats. Det var viktigt att de skulle få säga sitt. Det sker ju väldigt mycket rörelse i bilderna, vilket leder till att ens fantasi triggas igång. Helheten är liksom händelserik men ändå tidlös, pendlandes mellan dröm och verklighet.

 

Den här texten publicerades i Bang 4/2017 med tema Döden.
Stöd feministisk och antirasistisk journalistik genom att prenumerera på Bang.

Publicerat 2017-12-19

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Välj bilden som föreställer en tumstock

Hej Bangläsare! Alla kommentarer granskas innan publicering, därför kan det dröja något innan din kommentar kommer upp. Tack för ditt tålamod. Vi vill ha en god samtalston i kommentarerna och att ni använder ert namn. Vi förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot Bangs värdegrund.
/Redaktionen