GÖR LEMONAD - Bang 2/2016

Text av Redaktionen | Bang 2/2016 | GÖR LEMONAD

GÖR LEMONAD! Bang surnar till över det politiska läget i Sverige idag. Vi tappar tron, vi knyter näven. Bang vill inte tvingas vara pragmatiska när verkligheten är så skev. Vi sörjer, sen organiserar vi oss.

Cover_WebbI Bang 2/2016 – GÖR LEMONAD utreder Sigrid Aliki likheterna mellan Ådalenhändelserna 1931 och dagens uppluckrade arbetsrättslagar för nykomna flyktingar.

René León Rosales och Aleksandra Ålunds reportage ”Arga unga män” analyserar hur majoritetsshällets schablonbilder av den ”unga kriminelle förortskillen” villkorar det politiska motståndet i orten.

Isabelle Ståhl korresponderar med Ebba-Witt Brattström om hur idéen om den jämställda familjen är patriarkatets bästa uppfinning.

Burcu Sahin frågar sig i essän “Sörj, organisera er” var känslorna ska få plats, om inte i politiken.

 

Nya Bang är dessutom fyllt med nya återkommande format. Ett exempel är de feministiska horoskopen signerade astrologen Maria Kiara. Hon ger oss i detta nummer den astrologiska förklaringen till den politiska backlash vi kan se just nu. Dessutom hittar vi numer alltid en affisch i tidningens mitt, i premiärnumret är den gjord av Ismaila Jallow. Ta ur och sätt upp på väggen!

Bang 2/2016 är vårt, Valerie Kyeyune Backströms och Sanna Samuelssons, första nummer! Tillsammans med Mireya Echeverría Quezada har vi rivit ut allt gammalt innehåll och sedan satt ihop Bang på nytt – vår drömtidning. En tidning där det finns plats för många, där vi inte måste hålla med eller hålla sams. En tidning som kan göra dig sur, glad, arg och bekräftad om vartannat. En tidning som förhoppningsvis kan lära dig något nytt, öppna upp för nya tankar och insikter, som kan trampa på tårna OCH trösta. En tidning där det finns en större bredd på texter, i längd och tilltal. Där vi satsat ännu mer på våra längre reportage och den djupa analysen. Vi tror på blandningen mellan allvarlig systemkritik och lekfull humor.

Men det är inte bara innehållet som är nytt! Hela formen för Bang gjorts om, i samarbete med Emelie Palmcrantz från Creative Brand Bureau. Eftersom Bang av sin natur är så texttung har utmaningen varit att ta fram ett formspråk som underlättar läsningen, utan att förlora det färgstarka, roliga och oväntade.

Publicerat 2016-06-10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Välj bilden som föreställer en penna

Hej Bangläsare! Alla kommentarer granskas innan publicering, därför kan det dröja något innan din kommentar kommer upp. Tack för ditt tålamod. Vi vill ha en god samtalston i kommentarerna och att ni använder ert namn. Vi förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot Bangs värdegrund.
/Redaktionen