Illustration av Stina Johnson

”Din morsa är en hora”

Text av Alexander Alvina Chamberland | Bang 4/2013 | HORSTIGMA

Den 11 juli mördades Jasmine, som var sexarbetare, av sitt ex. Utifrån Jasmines tragiska öde tycker aktivisten och konstnären Alexander Alvina Chamberland, som varit aktiv i Rose Alliance, riksorganisationen för sex- och erotik- arbetare, att det är dags för nya frågor i debatten om prostitution.

“När alla argument på ett forum alltid av någon smartass bemöts med “Men vem är du att ha en åsikt, du är ju bara en hora”.

När en bekant jag känner blev våldtagen för att en kund ansåg att han hade betalat för sin rätt till det, även fast dealen var att det var med kondom och han egenhändigt ansåg att det skulle ske utan.

När barnen omhändertas för att mamman sålt sex i en helt annan stad, till fyra män.

När horans familj får stenar inkastat genom fönstret och glåpord kladdade på husväggen.

När horans familj vänder henne ryggen och meddelar att för dem så är hon numera död och de vill inte veta av henne.

När horan blir bostadslös för att hyresvärden vräkt henne när han fick reda på att hon tagit betalt för sex, trots att det aldrig varit något “spring” i trappen mer än för någon annan.

När horan blir nekad hjälp med att sluta ta droger, eller blir nekad till och med sin pågående behandling av till exempel metadon, om hon inte först lovar att sluta sälja sex.

Men det är ju bara horor. De borde vetat bättre, och nu får de ta konsekvenserna.

Inte offer för något de själva bett om – dvs pengar och sex.

Men väl offer för det de inte bett om; utanförskap, glåpord, hot, våld och myndighetsövergrepp.

Men många verkar tycka att har vi bett om det ena så ingår det andra och då får vi skylla oss själva.”

Från ett internetforum i april, skrivet av Jasmine

För tre år sedan fråntogs min vän Jasmine vårdnaden om sina barn. Eftersom hon var sexarbetare ansågs hon olämplig som förälder. Från socialen och domstolen fick hon höra att hon inte visste sitt eget bästa, att hon ”romantiserade” sexarbete och inte förstod att det var ett självskadebeteende. Barnen placerades i stället hos pappan. Han var tidigare dömd för misshandel, droginnehav och för att ha förföljt kvinnor, och hade vid flera tillfällen varit våldsam mot Jasmine. Hon kämpade genom fyra rättegångar för att få tillbaka barnen, men trots sitt våldsförflutna bedömdes pappan vara en lämpligare förälder. Även fast Jasmines ex hotade och stalkade henne fick hon inget skydd av myndigheterna.

Kommentar på Jasmines inlägg från avsändare F:

Ja det är klart det normala samhället vill ha elände för hororna? Vad får dig att tro att kvinnor som inte ägnar sig åt prostitution tycker att det är en bra företeelse? Horor är vad? 10.000 i landet? Mindre än nån promille.

Jasmine: Jaha, så är man en utsatt och marginaliserad “promille”-grupp så är det bara att äta den skit du får? Intressant!

F: Ja så ser världen ut. Marginaliserade och utsatta promillegrupper, speciellt de som bär på åsikter som är kontraproduktiva för det stora flertalet får ofta äta skit. Prostitution är inget som gynnar kvinnor som grupp, hemskt ledsen att behöva upplysa dig om detta.

Jasmine: Jag kan se många problem med religiösa åsikter och utlevnader. De förtjänar inte att äta skit, och är också i lag skyddade från det. Stigmat kring horor är destruktivt för kvinnor som grupp.

Den 11 juli i Västerås mördades min vän Jasmine av sitt ex, pappan till hennes barn och den våldsdömde man som av myndigheterna bedömdes vara en lämpligare förälder än någon som sålde sex. Hade myndigheterna betett sig på ett annat sätt hade mordet troligen aldrig hänt.

Om en grupp är tillräckligt stigmatiserad möjliggörs för andra att ta sig rätten att representera den. Stigmatiseringen legitimerar både ett omyndigförklarande och ett förtryck av gruppen. De problematiska orden och föreställningarna kring sexarbete är många. Som att alla sexarbetare är ensidiga offer som inte är förmögna att fatta beslut om sina egna liv eller att knullandet/strippandet för pengar skulle innebära att hjärncellerna dog och omöjliggjorde alla aktiviteter förutom de sexuella. Det talas om att sexarbetare säljer sig själva, som om sexuella tjänster var det enda människan bestod av.

Stigmatiseringen av sexarbetare, i allt från vardagshändelser till myndighetskontakt, är en uppenbar form av sexism – horor är smutsiga, ”dåliga flickor”, ensidiga offer som inte vet sitt eget bästa, synen är att kvinnors värde sitter mellan benen, heteropatriarkatets ägande av feminiteters sexualitet. Horstigmat drabbar alla kvinnor och transfemininiteter, men sexarbetare allra mest. Det kostade Jasmine barnen och i förlängningen livet.

Jag möter stigmatiseringen i min vardag när män skriker ”jävla hora” eller ”jävla slampa” efter mig, eller än oftare: ”bögjävel”, ”shemale” eller ”jävla transa”. Dessa begrepp används som köns- och sexualitetsrelaterade skällsord för att tvinga oss till rättning i det heteropatriarkala ledet. I Sverige handlar sexarbetesdebatten mest om för eller emot prostitution, om huruvida det är en önskvärd företeelse eller inte. Det är viktigt att göra strukturella analyser och problematisera maktordningar. Till exempel är det nästan enbart cis-kvinnor, transpersoner och homokillar som säljer sex, medan nästan alla som köper sex är cis-män. Men vad ska svaren vara från feministiska rörelser om vad som behöver göras för att inte fler personer ska gå samma öde till mötes som Jasmine?

Det måste gå att ha två tankar, flera debatter och frågeställningar, i huvudet samtidigt. Varför var det inte fler kända svenska feminister som likt organisationerna RFSL och RFSU skrev om eller offentligt reagerade på det som hände Jasmine? Varför var det så få som engagerade sig i samband med hennes död eller under den treåriga vårdnadstvisten? Hur påverkar en lag som sexköpslagen, som till sin utformning innebär en hundraprocentig viktimisering av alla sexsäljare, vilken tilltro myndigheter tillskriver sexsäljares egna berättelser? Hur påverkas synen på vilka röster, erfarenheter och utgångspunkter som är legitima i ett feministiskt samtal när Gudrun Schyman ägnar sig åt du-äger-din-dotters-sexualitet-retorik och säger ”Det finns väl knappast någon som vill att den egna dottern ska vara telefonprostituerad?” Kan inte den svenska mainstreamfeministiska debatten för en sekund sluta handla om principiella åsikter för eller emot sexbranschen, och i stället handla om hur de som just nu sexarbetar kan få en bättre situation?

F: “Din morsa är en hora” är en av de vanligaste förolämpningarna som finns. I dina barns fall är det sant och dina horungar som du vill ska vara stolta över att vara horungar kommer ärva ditt utanförskap och din konflikt med samhället. Du är i många människors ögon inte en speciellt bra förälder då. De flesta vill att ens barn ska ha många lekkamrater och slippa bli mobbade. Är du är för slö för att ta ett vanligt kneg eller är det så att white trash is what white trash does och människor som vill sina barn väl gärna skyr saker som luktar sociala problem, därför är du mobbad?

Jasmine: ”Mina barn kan lika gärna bli mobbade för att jag lever med en kvinna. Eller för att han har en Mimmi Pigg-tröja på sig…. Ja, det låter ju märkligt att inte skämmas som hora/fd hora… Mycket märkligt. Jag har iaf vett lägga bollen där den hör hemma, vare sig de blir mobbade för att jag lever med en kvinna eller jobbar/jobbat som hora… Eller som sagt klädsmak… Nej, skämmas är inte vad jag tänker lära mina barn. Mina barn kommer växa upp med en mamma som kämpar för rättigheter. Det är en positiv förebild. Min mamma har inte sålt sex, men hon har ett annat stigma. Jag är stolt över henne. Det kommer mina barn också att vara. Men justja… Sexarbetare kan ju inte leva positiva liv. Det skulle ju sabba ert eget avståndstagande…

Åtta dagar efter Jasmine mördades genomförde sexarbetarrörelsen protester i 36 städer i världen. Flera ägde rum utanför svenska ambassader. I Sverige var den mediala debatten kring protesterna begränsad. I årets Prideparad hade Rose Alliance ett flak till minne av Jasmine. Vi visste att Jasmine inte skulle vilja ha ett sorgetåg, så i stället firade vi hennes liv och fyllde ett flak med dansande sexarbetare och allierade. När vårt flak tågade fram tystnade då och då publiken, som tidigare hade hurrat glatt åt alla hbtq-personer i paraden. Det var knappast för att publiken beslutat att ha en tyst minut för Jasmine. De som varit i Rose Alliance’s flak även tidigare år berättade att det var inget nytt. Stigmat sitter hårdare fast på vissa.

///

Om stigmat och Rose Alliance
I Statens offentliga utredning (2010:49) kring sexköpslagen skrivs följande: ”De personer som utnyttjas i prostitutionen uppger att kriminaliseringen förstärkt det sociala stigma det innebär att sälja sex. De beskriver att de valt att prostituera sig och upplever sig inte vara ofrivilligt utsatta för något. Även om det inte är förbjudet att sälja sex upplever de sig vara jagade av polisen. De upplever sig vara omyndigförklarade i och med att deras handlingar tolereras men deras vilja och val inte respekteras.” Vidare skrivs: ”När det gäller personer som fortfarande utnyttjas i prostitution måste ovan nämnda negativa effekter av förbudet närmast betraktas som positiva sett utifrån perspektivet att syftet med lagen är att bekämpa prostitutionen.” I undersökningen ”Prostitution i Sverige. Huvudrapport. Kartläggning och utvärdering av prostitutionsgruppernas insatser samt erfarenheter och attityder i befolkningen”, som genomfördes år 2012 på uppdrag av Socialstyrelsen, uppger samtliga unga sexarbetande kvinnor att de känner sig överkörda och missuppfattade av myndigheterna.

Rose Alliances, en organisation för sex- och erotikarbetare i Sverige, kräver:

1. Sexarbete är arbete och ska ha samma arbetsrättsliga skydd som andra arbeten.
2. De mänskliga rättigheterna gäller alla och vi värnar om allas lika värde.
3. Sexarbetare äger den absoluta rätten att tala i egen sak.
4. Vi respekterar sexarbetares mångfald av erfarenheter och åsikter samt rätten till anonymitet och integritet.
5. Rose Alliance är emot all kriminalisering av sexuella handlingar mot ersättning som sker mellan samtyckande, myndiga personer samt kriminalisering av tredje part.*
6. Rose Alliance är emot alla former utav tvång, våld, sexuellt utnyttjande samt arbete under slavliknande förhållanden.

*Tredje part inkluderar partners, familjemedlemmar, fastighetsägare, hotell, chaufförer, ägare av webbsidor och andra som kan anses underlätta eller främja sexarbete.

Publicerat 2013-12-09

15 Kommentarer

  • de la paz says:

    Bra! Önskar Er all lycka.

  • Andrés Garcia says:

    Bra skrivet! Jag instämmer i det mesta. Rose Alliance har mitt fulla stöd.

  • Johan says:

    Du är fantastisk! Stå på dig och kämpa för mänskliga rättigheter!

  • Claudia says:

    det där meningsutbytet sker på sajten Flaashback och det är jag som är Claudia, fd prostituerad som diskuterar det med PetiteJasmine. Skulle jag kunna få en replik på Alexander Alvina Chamberland som kallar sig sexarbetare men som inte direkt delar oss prostitureades villkor då hen inte levt som 100% prostituerad och på inga sätt becknat bajjan för sin försörjning under flera års tid och inte förlorat sina barn i vårdnadstvist pga det?

  • Claudia aka "F" says:

    meningsutbytet Chamberland citerar äger rum här:
    https://www.flashback.org/p42137583#p42137583
    Jag var under många år prostituerad och drev tråden \"en horas vardag\". ( https://www.flashback.org/t1029577 ) den bild Chamberland försöker pådyvla människor i den här texten är helt och hållet missvisande då prostitution även användes för att beröva mig vårdnaden om mitt barn. Jag valde att anpassa mig och jag kände \"Jasmine\" och det framgår också i tråden. Såatte… replik? Eller räcker det att framföra dessa saker???? 😀

  • Johanna Palmström says:

    Hej Claudia, kontakta oss på mejl! johanna.palmstrom@bang.se

  • Jin says:

    Bästa text jag läst av dig, AAC.

  • Alone says:

    Alexander Alvina Chamberlind: Bra skrivet!
    Claudia \"F\": Av en slump kollade jag upp tråden och allt som går att läsa runt den. BANG borde också göra det. Du ska nog vara glad att det här gick i tryck och inte allt annat.

  • griffen says:

    Hej Claudia. Råkade snubbla in här. Jag visste inte detta om din situation, det förklarar lite mer om din helomvändning på fb. Ber om ursäkt om jag var elak i debatten förut, jag hoppas bara på det bästa för dig going forward. Så som jag uppfattar dig så har du rejält med skin på näsan och kan nog klara allt du tar dig för. Ps, jag kan fortfarande inte fatta det här med Jasmine. Så enormt tragiskt.

  • Claudia says:

    Alone : \”av en slump\”? Tar man reda på allt som gå att läsa runt något är det sällan av en slump. Och på vilket sätt ska jag vara glad?

    Griffen: tack. Märkligt att ses just här och inte på flashback.:)

    Ja livet går vidare och det väl just det. Jag valde anpassning och att försöka samarbeta med myndigheterna och Jasmine höll på att gå med näven i vädret i flera år och när hon väl kastade in handuken och valde att försöka med samhället och ungarna blev hon dödad.

    Jag känner skuld över det. Jag vet att hon var en mamma som älskade sina barn, hade jag inte sagt att det går om man samarbetar hade hon kanske aldrig befunnit sig på det där jävla soc-boendet den dagen.

    Jag gick den långa vägen tillbaka till att bli en vanlig förortsmorsa. År av myndighetskontakter,genom socialtjänst och samtalsbehandling. Jag böjde mig. Och det horstigma det talas om finns, men det finns varken hos polis eller socialtjänst i den utsträckning Sexworklobbyn vill ge sken av.

    Folk får försöka fatta att socialsekreterare får i uppgift att betala ut försörjningsstöd och hjälpa dömda återfallspedofiler, mördare och kvinnofridskränkare till bostad och samhällsåteranpassning. Horor och deras stigma är liksom lättviktare.

    Problemet kring horstigmat ligger hos medborgarna och i den retorik delar av feminismen gett uttryck för då de inte solidariserar sig med de som har det absoluta bottenjobbet i det patriarkala samhället, dvs de som suger kuk åt bättre bemedlade rent bokstavligt, utan stöter dem ifrån sig.

    Well, får väl skriva ihop något så får vi se om debatten kan lyftas ytterligare ett snäpp.

    Peace out.

  • Jenny says:

    Rose Alliance är en röst för sexindustrin, för torskar och för hallickar.
    Jasmine dödades av mäns våld mot kvinnor. När har sexindustrin angripit mäns våld? När nämns överhuvudtaget att prostitution är den mest våldsamma situation en kvinna kan befinna sig i? Att polis inte utreder våldtäkter och mord på prostituerade kvinnor?

    Stigmat är nödvändigt att upprätthålla för sexindustrin, som Rose Alliance är en del utav, eftersom det är en förutsättning att kvinnor kan delas in i grupperna horor och icke horor. Utan denna dikotomi skulle inte sexindustrin överleva.

    Det verkar också som det feministiska minnet är mycket kort när det gäller prostitution. T o m i detta media verkar man vilja tro på den lyckliga horan och att prostitution är bra och fritt.
    Det är som glömma förintelsen. Gång på gång.
    Kriget mot rasism är feminister och Bang en del av. Det skulle väl aldrig publiceras en rasistisk artikel i feministisk media men det går bra med en artikel från en organisation som stödjer det äldsta förtrycket mot kvinnor och som även drabbar fler och fler flickor. För att prostitution ska upprätthållas måste hela tiden nya flickor lockas och våldtas in i den.
    Rose Alliance är ett hot mot flickors hälsa och inte i Sverige utan framför allt slaviska, svarta och asiatiska flickor. På så sätt upprätthåls också rasism av den moderna feminism, av okunskap, brist på historiekunskap, könsmaktsperspektiv och en ovilja att omfatta att det största förtycket mot kvinnor är och förblir prostitution.
    Svenska feminister borde istället aktivt ta upp kampen mot den könspartheid som prostitution utgör istället för att bli en megafon för sexindustrin.

    Rebecka Mott skriver om ordet ”sexarbete” i sitt utmärkta blogginlägg ”it is not Sex Work”:

    “I cannot see sex work or sex worker without hearing the multiple voices of sex trade profiteers. Many sex workers are those profiteers, and others are puppets dancing to the tune of those profiteers”

  • denise says:

    det SJUKA i att medelklassungar lajvar sexarbetare i ca en vecka, får kalla fötter, ångrar sig men sedan ändå gör anspråk på erfarenheten

  • AM says:

    Alltså VARFÖR försvinner plötsligt all intersektionalitet när vi pratar prostitution? Hur kan någon ens komma på tanken att en \\\\\\\"performance-konstnär\\\\\\\" och ex-ordförande i Grön Ungdom ska kunna ha gemensamma intressen med den här tjejen? Hur skulle de två någonsin samarbeta i någon slags fackförbund?

    http://www.expressen.se/debatt/svenska-sexkopslagen-raddade-mitt-liv/

    Rose Alliance redovisar inte någon statistik på medlemmarna. Jag kan bara konstatera att hemsidan är på svenska. Inte engelska, inte hausa, inte franska, inte spanska, inte ryska, inte rumänska och definitivt inte på sinti eller romani. Vi får väl bara hoppas att de vänder sig till utlänska prostituerade men inte skryter om det…

  • A says:

    Alltså av dom här sex \\\"kraven\\\" på slutet så är två bara egentliga krav och de andra punkterna är ju statements som blir helt tomma utan en realistisk plan eller argumentation för hur de ska kunna upprätthållas i kombination med de två kraven: helt lagligt sexköpande och arbetsrättsligt skydd för alla involverade, inkl hallickar??? Vilka lagar skulle tänkas vara aktuella och relevanta? LAS? Föräldraledighet? Nån typ av bemanningsföretag skulle sannolikt dominera de lägre skikten av den här branschen precis som andra branscher, och de övre skikten bestå av folk med enskild firma, som då skulle ha rätt till sjukpenning och a-kassa. Är det det Rose Alliance strävar efter? Stigmat skulle knappast försvinna, precis som det inte har försvunnit för andra kvinnodominerade utsatta yrken där köparen är en man, som har gått från att skötas utan mellanhänder och statlig inblandning till att regleras.

    \\\"Kan inte den svenska mainstreamfeministiska debatten för en sekund sluta handla om principiella åsikter för eller emot sexbranschen, och i stället handla om hur de som just nu sexarbetar kan få en bättre situation?\\\" skriver AAC, men hur är de två kraven som Rose Alliance ställer INTE principiella krav? Det verkar som att kraven snarare borde handla om mäns våld mot kvinnor, att myndigheter måste ta hot mot kvinnor på större allvar och ha mer omedelbara insatser osv snarare än de krav som Rose Alliance presenterar.

  • Rebecka says:

    Kan vi inte tänka lite större då? Gå från ett individuellt perspektiv till ett strukturellt, som vi brukar i Sverige? Med det menar jag att personer som känner att de är så ekonomiskt utsatta att de skulle behöva sälja sex, inte skulle behöva göra det. Staten skulle träda in och minska deras ekonomiska utsatthet. Genom mina efterforskningar i både forskningsrapporter, tidningsartiklar och bloggar från sk eskorter på nätet så säljer sig människor i första hand för att de behöver pengar för att klara av att betala det mest basala i livet. Alltså menar jag att ingen skulle sälja sig om staten såg till att människor hade en rimlig levnadsstandard och med et menas inte socialbidrag för detta bidrag är för lågt och många som har socialbidrag måste komplettera detta med sexsäljande. Detta är inte acceptabelt. Staten måste ta ett större ansvar och minska maskorna i det sociala skyddsnätet. och för dem som redan börjat sälja sex ska det finnas åtgärder som kan sättas in för att hjälpa individen att få en trygg levnadsstandard. Det finns det inte nu. Missbrukar kan få hjälp enligt socialtjänstlagen, men inte sexsäljare – detta trots att svenska staten lagt flera hundra miljoner på att motverka prostitution. Men dessa pengar gick framför allt till utbildning till dem som _inte_ säljer istället för lämpliga, individbaserade åtgärder till dem som frågan gäller: sexsäljarna. Helt felaktigt spenderade pengar. Här måste Sverige skärpa sig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Välj bilden som föreställer en tom kakskål

Hej Bangläsare! Alla kommentarer granskas innan publicering, därför kan det dröja något innan din kommentar kommer upp. Tack för ditt tålamod. Vi vill ha en god samtalston i kommentarerna och att ni använder ert namn. Vi förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot Bangs värdegrund.
/Redaktionen